تحصیل در آمریکا یکی از راه‌های ورود به این کشور است که نیازمند دقت و احتیاط است. سفارت آمریکا در سراسر جهان نسبت به ایرانیان بسیار سختگیر است. از سپتامبر 2011، شرایط اعزام دانشجو به آمریکا با امنیت بالا اعمال می‌شود و افراد متقاضی تحصیل در آمریکا باید شرایط مالی مطمئنی را داشته باشند.

 

با دریافت ویزای تحصیل در آمریکا، شما می‌توانید در تمامی مقاطع تحصیلی فعالیت کنید و آینده شغلی خود را تضمین کنید. در آمریکا بیش از ۵۰۰۰ کالج و دانشگاه وجود دارد. در مهاجرت به آمریکا و دریافت ویزای تحصیل در آمریکا، موسسه مهاجرتی یونی ویزا آماده کمک به شما است.

 

مزایای تحصیل در آمریکا

کشور آمریکا با سیستم آموزشی برتر خود، برترین دانشگاه‌ها و کالج‌های دنیا را دارا است که رتبه‌بندی برتری را در بین کشورها دارند. مدارک تحصیلی کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری صادره از دانشگاه‌های آمریکا، در سراسر جهان تحت تایید قرار دارند.

 

ویزاهای تحصیل در آمریکا

برای تحصیل در آمریکا، باید از ویزاهای زیر استفاده کنید:

 

  1. 1. ویزای F1: برای دانشجویان متقاضی تحصیل در کالج و دانشگاه‌های آمریکا، ویزای F1 معروفترین ویزای دانشجویی است. برای دریافت این ویزا، مراحل مربوطه را طی کنید.
  2. 2. ویزای F2: این ویزا برای همسر و فرزندان زیر 21 سال دانشجویان خارجی که می‌خواهند در آمریکا تحصیل کنند، قابل درخواست است. معمولاً برای دوره‌های تحصیلی طولانی‌مدت بیش از 6 ماه استفاده می‌شود.
  3. 3. ویزای B1: این ویزا برای دوره‌های تحصیلی کوتاه مدت موقت، متناسب با محل دعوت کننده و نوع دوره تحصیلی قابل استفاده است. برای دریافت این ویزا، پس از دریافت فرم DS-160، فرم I-20 را تکمیل کنید.
  4. 4. ویزای M1: شرایط ویزای M1 مشابه ویزای F1 است؛ اما تنها تفاوت آن این است که تنها برخی از رشته‌های خاص فنی حرفه‌ای را شامل می‌شود. دانشجویان متقاضی این ویزا می‌توانند همسر و فرزندان زیر 21 سال خود را با درخواست ویزای M2 به همراه خود به آمریکا بیاورند. برای این نوع ویزا، فرم DS-160 را تکمیل کنید.
  5. 5. ویزای J1: این نوع ویزا برای تحقیق و یا تدریس در دانشگاه‌ها در آمریکا شناخته شده است. مدت اعتبار ویزای J1 بر اساس طول دوره تحصیلی در آمریکا متغیر است. با این حال، طبق قانون آمریکا، فرد متقاضی باید پس از دو سال کشور را ترک کرده و برای ورود مجدد به آمریکا اقدام کند. دانشجویان متقاضی می‌توانند همسر و فرزندان زیر 21 سال خود را با درخواست ویزای J2 وارد آمریکا کنند. برای این نوع ویزا، فرم DS-160 را پر کنید.

در همه این ویزاها، باید توانایی مالی خود را اثبات کرده و قصد بازگشت به کشور مبدأ پس از اتمام دوره تحصیلی را نشان دهید.

 

تحصیل کارشناسی در آمریکا

برای ورود به دانشگاه‌های آمریکا و مهاجرت تحصیلی به آمریکا، دانشجویان خارجی باید پس از گذراندن دوازده سال تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه، مدرک معادل دیپلم 12 ساله دبیرستان را دریافت کنند.

دانش آموزان دارای دو گزینه است:

  1. 1. دوره دو ساله فوق دیپلم
  2. 2. دوره چهار ساله لیسانس

در دوره لیسانس، دانشجویان باید تا سال دوم کالج یک رشته تحصیلی را انتخاب کنند.

 

تحصیل کارشناسی ارشد در آمریکا

برای ورود به مقطع کارشناسی ارشد و مهاجرت تحصیلی به آمریکا، دانشجویان نیازمند گذراندن 16 سال تحصیل رسمی هستند. به این معنا که باید دوازده سال تحصیل در مدارس ابتدایی و متوسطه، و چهار سال تحصیل در مقطع کارشناسی را به پایان برسانند. مقطع کارشناسی ارشد در آمریکا دو سال طول می‌کشد.

 

تحصیل در مقطع دکترا در آمریکا

دکترا در آمریکا به عنوان بالاترین مدرک تحصیلی ارائه می‌شود و مستلزم 3 تا 6 سال تحصیل مداوم است. دانشگاه‌های آمریکا به دو گروه ایالتی و خصوصی تقسیم می‌شوند. دانشگاه‌های ایالتی عموماً هزینه کمتری دارند، اما ممکن است محدودیت ظرفیت برای دانشجویان خارجی وجود داشته باشد.

دانشگاه‌های آمریکا را می‌توان بر اساس وجود مراکز تحقیقاتی به دو گروه تقسیم کرد:

  1. 1. دانشگاه‌هایی که به علاوه تدریس، مراکز تحقیقاتی هم دارند و دانشجویان دکترا را پذیرش می‌دهند.
  2. 2. دانشگاه‌هایی که فقط به تدریس می‌پردازند و دوره‌های تحصیلی 2 یا 4 ساله را ارائه می‌دهند و حداکثر تا مقطع لیسانس مدرک اعطایی آنها است.

بیشترین تعداد پذیرش دانشجو در آمریکا در ترم پائیز (سپتامبر و اکتبر) صورت می‌گیرد و بیشترین کمک‌های مالی تحصیلی نیز در این ترم اعطا می‌شوند. دانشجویان خارجی که تمایل به تحصیل در آمریکا و مهاجرت تحصیلی به آمریکا دارند، باید آزمون‌های تعیین شده توسط وزارت آموزش و پرورش آمریکا را با موفقیت قبل از ورود به دانشگاه قبولی کنند.